CinePOLSKA – Zilele Filmului Polonez la Târgu Mureș

afis

  

Filme despre curaj – acesta este genericul sub care se desfășoară proiecțiile din cadrul CinePOLSKA, când spectatorii din Târgu Mureș pot vedea unele dintre cele mai bune filme recent produse în Polonia. Proiecțiile încep pe 8 aprilie și se desfășoară la Cinematograful Arta. Prețul unui bilet: 5 lei/film.

„Majoritatea filmelor prezentate în cadrul ediției din acest an a CinePOLSKA înfățișează povești reale. Privindu-le, poți cunoaște evenimente puțin cunoscute din istoria Poloniei și Europei, dar și oameni care au participat la ele.” – spune Agnieszka Skieterska, directorul Institutului Polonez din București, care organizează CinePOLSKA.

CinePOLSKA începe pe 8 aprilie, la ora 20.00, cu filmul„Dumnezeii”, o poveste despre Zbigniew Religa, un cardiochirurg eminent, care în anii ’80 ai secolului al XX-lea a pus, prin forțele proprii, bazele unui program de transplant de inimă în Polonia. Filmul, realizat în stil hollywoodian de tânărul regizor Łukasz Palkowski, a obținut premiul cel mare la prestigiosul Festival de Filme Artistice Poloneze din Gdynia, Polonia.

 

Proiecția de filme artistice poloneze din Târgu Mureș este un bun prilej pentru a vedea și o comedie pe care criticii o compară cu „ciocolata amară”.„Cetățeanul”lui Jerzy Stuhr, cunoscut actor și regizor, râde de mitologia istorică a Poloniei. Stuhr însuși, interpretând rolul principal al cetățeanului obișnuit, „cenușiu”, care se strecoară printre evenimentele din Polonia ultimilor 50 de ani, se uită la polonezi cu ochi aspru și critic, dar cu inima deschisă. Provoacă și animă. Filmul a obținut anul trecut două premii la Festivalul Internaţional de Film Comedy din Cluj: pentru Cel mai bun film şi pentru Cel mai bun scenariu, iar la festivalul de film din Gdynia – premiul special pentru curajul de fi a abordat teme dificile.

 

CinePolska se încheie pe 10 aprilie cu una dintre cele mai importante superproducții poloneze din ultimii ani -„Varșovia 44”-, povestea epică a unei generații de tineri care în perioada Poloniei aflate sub ocupație germană au participat la Revolta de la Varșovia din anul 1944. Regizorul Jan Komasa, în vârstă de doar 34 de ani, și-a luat o sarcină foarte grea, și anume aceea de a intra în dialog cu deja clasicul cinematografiei mondiale – „Canalul” lui Andrzej Wajda. Filmul lui Komasa se adresează publicului tânăr de astăzi și vorbește despre eroismul tinerilor din trecut folosind un limbaj, o imagine și o muzică familiară spectatorului contemporan.

 

Proiecțiile CinePOLSKA sunt organizate de Institutul Polonez din București și Asociația Cineaștilor din Polonia, cu sprijinul Institutului Polonez de Artă Cinematografică, în colaborare cu Asociația K’arte si Primaria Tg Mures / Cinema Arta.

Informații practice:

  • CinePOLSKA se desfășoară în perioada 8-10 aprilie 2016, la Cinema Arta (adresa: Piața Trandafirilor nr. 35-37);
  • Proiecțiile încep la ora 20.00, iar biletele pot fi cumpărate de la casa de bilete a cinematografului;
  • Filmele au subtitrare în limba română;
  • Târgu Mureș este unul dintre cele șapte orașe din România în care vor fi organizate proiecțiile CinePolska alături de Brașov, Timișoara, Galați, Iași, Oradea și Cluj.
  • Programul CinePOLSKA și informații despre filme: www.culturapoloneza.ro

 

În program:

8.04.2016, ora 20.00

DUMNEZEII / Bogowie

Polonia, 2014, 115 min.
Regia: Łukasz Palkowski
Scenariul: Krzysztof Rak
Distribuția: Tomasz Kot, Magdalena Czerwińska, Piotr Głowacki, Kinga Preis ș.a.

subtitrare în limba română

Un film despre viața profesorului Zbigniew Religa, care a realizat, cu succes, primul transplant de inimă în Polonia anilor `80. Un omagiu adus acestui om remarcabil care a îndrăznit să lupte cu un tabu moral, cultural și religios, transplantul de inimă fiind perceput ca un act împotriva naturii.

„În biografia lui Zbigniew Religa – „Dumnezeii” -, premiată cu „Leul de aur” la Festivalul de Filme Poloneze din Gdynia, cel mai mult surprinde curajul de a vorbi cu ușurință și ironie despre chestiuni de viață și moarte. Foarte bună s-a dovedit a fi ideea de a privi țara paralizată de legea marțială prin ochii unui chirurg întors din America, nevoit să facă față neputinței, urâțeniei și mentalității încorsetate din acea perioadă.” – Janusz Wróblewski, „Polityka”

 

9.04.2016, ora 20.00

CETĂȚEANUL / Obywatel

Polonia, 2014, 100 min.
Regia și scenariul: Jerzy Stuhr
Distribuția: Jerzy Stuhr, Maciej Stuhr, Janusz Gajos, Sonia Bohosiewicz ș.a.

subtitrare în limba română

Jan Bratek este implicat într-un accident tragic în fața televiziunii poloneze chiar înainte să sosească președintele. În timp ce este resuscitat, Jan halucinează, retrăindu-și cei 60 de ani de viață în contextul istoric al Poloniei de după război. Astfel, copilăria, tinerețea și maturitatea sa se împletesc cu diferitele sisteme politice ale țării, culminând într-un final surprinzător.

„Jerzy Stuhr râde de toți. De cei de dreapta și de cei de stânga. De biserică și de laici. De Securitate și de Solidaritatea. De carieriști și de combinatori. Și chiar de Televiziunea Poloneză. Se uită la polonezi și la istoria lor cu ochi aspru și critic, dar cu inima deschisă. Provoacă, dar și animă. Încurajează la un pic de autocritică, dar și la detașare”. – Dagmara Romanowska, „OnetFilm”

 

10.04.2016, ora 20.00

VARȘOVIA 44 / Miasto 44

Polonia, 2014, 122 min.
Regia și scenariul: Jan Komasa
Distribuția: Józef Pawłowski, Zofia Wichłacz, Anna Próchniak, Antoni Królikowski ș.a.

subtitrare în limba română

Anul 1944, Varșovia sub ocupație germană. Stefan, un tânăr în vârstă de 18 ani, muncește pentru a-și întreține mama și fratele mai mic. Atunci când comandamentul Armatei Poloneze decide să pornească atacul împotriva germanilor slăbiți, care se retrăgeau spre Vest, Stefan se alătură mișcării alături de iubită și prieteni. Deși în primele zile ale revoltei soarta pare a fi de partea polonezilor, după 63 de zile de luptă aceștia capitulează în fața germanilor.

„Varșovia 44” nu poate evita comparația cu „Canalul”, filmul legendar al lui Andrzej Wajda, din anul 1957. „Canalul”, însă, este de mult timp privit ca aparținând clasicului, nu numai în cinematografia poloneză, ci și mondială. De asemenea, filmul lui Wajda pune întrebări cu privire la sensul aderării la idealuri, chiar și în fața unei înfrângeri inevitabile. Komasa, în schimb, a renunțat în mod conștient la acestea în favoarea unei imagini mai ample a luptelor din oraș. Dar asemeni „Canalului”, a construit o viziune asupra Revoltei pentru generațiile viitoare, astfel încât contemporanii să asocieze revolta din 1944 cu „Varșovia 44”. – Hubert Orzechowski, „Newsweek Polska”